Rahsia Duit Online | Tips SEO | Kaji Strategi Pesaing


Jika sesuatu website berada pada ranking teratas dalam keputusan carian, pastinya website itu telah di setupkan SEO nya supaya ia menjadi website yang sangat mesra enjin carian. Untuk merampas kedudukan pesaing anda, anda harus mengetahui strategi pesaing anda. Strategi pesaing yang saya maksudkan bukan lah strategi bagaimana beliau mereka website tersebut, tapi strategi bagaimana dia set up SEO untuk website tersebut. Jika anda tahu strategi pesaing, pastinya anda akan tahu kelemahan yang ada pada website pesaing anda. Pada post kali ni saya nak berkongsi tips bagaimana hendak mengkaji potensi sesuatu blog/website dari aspek SEO.

Kaji On Page Optimization - Lihat pengunaan Meta tag, Keyword Density dan keyword teks pada heading dan footer

Kaji Off Page Optimization - Lihat link building dan PR website yang memberi imbound link kepada website pesaing, dapatkan bilangan backlink website pesaing.

Dari dua kaedah yang saya berikan, saya akan lebih tekankan bagaimana hendak mengkaji website pesaing dari segi Off Page Optimization. Untuk On Page Optimization ianya hanyalah untuk melihat kadar kemesraan enjin carian terhadap website pesaing. Dan kebanyakan website yang menduduki ranking teratas sudah pasti akan melakukan On Page Optimization pada website mereka.

Cara Bagaimana Nak Kaji Strategi Pesaing Secara Off Page Optimization
Seperti yang saya katakan sebelum ini, cara yang paling mudah untuk mengalahkan pesaing anda dengan mengkaji link building yang telah dibuat oleh website tersebut. Link building adalah rangkaian hubungan website tersebut dengan website-website yang lain. Semakin banyak link building website tersebut, maka semakin tinggi popularitinya. Dalam konteks link building, anda perlu tahu akan jenis-jenis link building yang ada. Link terbahagi kepada 3 jenis iaitu Outbound Link, Inbound Link dan Reciprocal Link(Exchange Link). Dalam ketiga-tiga link ini, link yang paling perlu dititiberatkan adalah Inbound Link atau nama lainnya Backlink. Link yang anda perlu elakkan adalah Outbound Link.

Strategi #1
Lihat jumlah backlink yang terdapat pada website pesaing anda. Anda boleh gunakan Software Backlink Checker Tool yang terdapat di laman web www.backlinkwatch.com. Setelah anda tahu jumlah backlink website pesaing anda, anda haruslah dapatkan lebih banyak backlink yang berkualiti dari jumlah tersebut. Ini adalah kerana pengunaan backlink yang berkualiti akan memudahkan website anda di lonjak ke ranking yang terbaik. Sebelum itu, sila pastikan website yang anda ingin dapatkan backlink itu bukanlah dari website yang sudah ban oleh Google. Ini adalah kerana, Google akan menganggap website anda adalah sekutu dengan website yang di ban..jadi pilih dengan betul..

Startegi #2
Hubungi website yang memberikan backlink kepada website pesaing anda, dan minta mereka memberikan backlink kepada anda. Jika mereka tidak mahu, anda boleh menawarkan untuk membeli text link dari mereka(jika mereka menawarkan exchange link, anda tak perlu layan mereka). Strategi yang kedua ini akan membolehkan anda bersaing dengan lebih sama, kerana website anda dan website pesaing anda mempunyai jumlah backlink yang hampir sama.

Startegi #3
Untuk strategi yang ketiga, saya cadangkan anda untuk menilai setiap Page Rank website yang memberikan inbound link kepada website pesaing anda. Cara ini memang agak leceh, tapi ia sebenarnya membantu anda dengan lebih mudah dalam usaha untuk mencari backlink. Setelah anda melihat senarai Page Rank yang ada, sila dapatkan nilai yang tertinggi. Jika nilai Page Rank yang tertinggi adalah 4~5, ini bermakna, anda harus mendapatkan backlink dari website yang mempunyai Page Rank yang lebih tinggi dari 5. Jika anda mendapatkan backlink dari website yang lebih dari 5, ini bermakna anda tidak memerlukan backlink yang terlalu banyak untuk di link kan ke website anda..Teori Backlink seperti dibawah:-

1 backlink yang datang dari website PR 6 adalah lebih baik dari 1000 backlink yang datang dari website PR4 dan 5.

Berdasarkan teori diatas, saya harap anda dapat memahami apa yang ingin saya sampaikan kepada anda.

Ketiga-tiga strategi ini adalah strategi yang biasa dilakukan oleh para bloggers untuk mendapatkan tempat pertama dalam SERP Google.


0 ulasan:

Catat Ulasan